Zrozumienie seksualności osób w spektrum autyzmu wymaga spojrzenia przez pryzmat ich unikalnego funkcjonowania – w sferze emocji, relacji, komunikacji i odbioru bodźców.
Choć temat ten dotyczy każdego człowieka, w przypadku osób z ASD często pozostaje niedostrzegany lub pomijany – zarówno w edukacji, jak i codziennej pracy specjalistów.
Zdolność do otwartej, świadomej i uważnej rozmowy o seksualności to klucz do realnego wspierania osób w spektrum autyzmu.
To szkolenie zostało stworzone z myślą o:
- osobach studiujących psychologię oraz kierunki pokrewne,
- specjalistach rozpoczynających pracę z osobami w spektrum autyzmu,
- osobach, które planują rozwój zawodowy w tym obszarze.
Podczas szkolenia:
- poznasz kluczowe zagadnienia dotyczące neuroróżnorodności, funkcjonowania osób z ASD oraz ich potrzeb w obszarze seksualności,
- dowiesz się, jak wygląda rozwój psychoseksualny u osób Z ASD, z jakimi trudnościami mogą się mierzyć i jak je wspierać,
- przyjrzysz się zagadnieniom związanym z tożsamością płciową oraz sposobom wspierania osób w procesie jej odkrywania i wyrażania,
- otrzymasz konkretne wskazówki, jak rozmawiać o seksualności w sposób adekwatny, przystępny i wolny od tabu.
Zapisy
Czym się będziemy zajmować?
- Czym jest neuroróżnorodność
Szkolenie rozpocznie się od wprowadzenia do tematu neuroróżnorodności. Uczestnicy zapoznają się także z kryteriami diagnostycznymi (ICD-11, DSM-5) oraz charakterystyką funkcjonowania osób z ASD.
- Aspekty sensoryczne a seksualność
Zaburzenia sensoryczne są częstym elementem funkcjonowania osób w spektrum autyzmu i mają istotny wpływ na ich potrzeby, preferencje oraz satysfakcję seksualną. W tej części szkolenia przyjrzymy się temu, jak może wyglądać przetwarzanie bodźców sensorycznych u osób z ASD – od silnej wrażliwości na dotyk, dźwięki czy zapachy, po ograniczone odczuwanie bodźców. Omówimy, w jaki sposób te różnice wpływają na budowanie intymności.
- Rozwój psychoseksualny osób w spektrum autyzmu
Zrozumienie specyfiki rozwoju psychoseksualnego u osób w spektrum autyzmu stanowi istotny element świadomej i odpowiedzialnej pracy z tą grupą. Jego przebieg zależy od wielu czynników i często wiąże się z różnego rodzaju trudnościami. Oprócz omówienia samego rozwoju psychoseksualnego, w tej części poruszymy również kwestie przekraczania granic, problemów z interpretacją sygnałów niewerbalnych czy oceną sytuacji społecznych, a także możliwe kierunki działań edukacyjnych, które pozwalają im zapobiegać.
- Tożsamość płciowa w spektrum autyzmu
Osoby w spektrum autyzmu mogą doświadczać swojej tożsamości płciowej na wiele różnych sposobów. W tej części skupimy się na tym, jak towarzyszyć im w procesie jej odkrywania i wyrażania – z uważnością, otwartością i szacunkiem dla ich indywidualnych przeżyć.
- Jak rozmawiać z osobami w spektrum autyzmu o seksualności
W tej części skupimy się na tym, jak prowadzić rozmowy o seksualności z osobami z ASD – w sposób bezpieczny i wspierający. Omówimy, jak dostosować język do poziomu funkcjonowania, unikać ocen i uproszczeń oraz budować atmosferę zaufania i wzajemnego szacunku. Uczestnicy poznają także bariery komunikacyjne i strategie pomagające je przełamywać.
- Studium przypadku
Na zakończenie szkolenia przyjrzymy się studium przypadku, które posłuży jako podstawa do refleksji i zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce. Uczestnicy będą mogli samodzielnie przeanalizować sytuację i zaproponować możliwe kierunki działania w ramach ćwiczenia podsumowującego.
Zapisz się na warsztaty