Z dnia 25.07.2024
Cz. I – Regulamin
Cz.2 – Standardy ochrony małoletnich – wersja skrócona
Cz.3 – Standardy ochrony małoletnich – wersja pełna
Regulamin
Słownik pojęć:
Formularz Rejestracyjny – formularz służący do założenia konta na serwisie Fundacja Pandora
Fundacja/Usługodawca – Fundacja Pandora, ul. Graniczna 6/8, 95-200 Pabianice, KRS : 0000805183, NIP: 7312066426
Klient – osoba fizyczna, która korzysta z usług psychologicznych w ramach serwisu Fundacja Pandora
Konto – indywidualne konto Klienta w serwisie Fundacja Pandora umożliwiające korzystanie z usługi psychoterapii online świadczonej w ramach serwisu
Psycholog, terapeuta – osoba uprawniona do wykonywania zawodu psychologa zgodnie z ustawą z dnia 8 czerwca 2001 r. o zawodzie psychologa i samorządzie psychologów ( Dz.U. z 2001 r. , nr 73, poz. 852 ze zm. )
Psychoterapeuta – osoba uprawniona do wykonywania zawodu psychoterapeuty, w szczególności taka, która uzyskała odpowiedni certyfikat wydany przez uznane stowarzyszenie terapeutyczne lub jest w trakcie zdobywania takiego certyfikatu
Standardy Ochrony Małoletnich – dokument skonstruowany jako zbiór zasad i procedur postępowania w Fundacji Pandora z siedzibą w Pabianicach, które mają być przestrzegane i stosowane w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego (dziecka)
Rejestracja – jednorazowa czynność polegająca na założeniu Konta przez Klienta w serwisie Fundacja Pandora
Serwis Fundacja Pandora – strona internetowa pod domeną https://sesja.fundacjapandora.pl, za pomocą której świadczone są usługi rezerwacji i opłacania wizyt z psychologami współpracującymi z Fundacją Pandora
Świadczenie usług drogą elektroniczną – wykonywanie usługi świadczonej bez jednoczesnej obecności stron (na odległość) poprzez przekaz danych na indywidualne żądanie usługobiorcy, przesyłanej i otrzymywanej za pomocą urządzeń do elektronicznego przetwarzania, włącznie z kompresją cyfrową i przechowywania danych, która jest w całości nadawana, odbierana lub transmitowana za pomocą sieci telekomunikacyjnej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lipca 2001 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. z 2001 r. , nr 73, poz. 852 ze zm.)
Usługi psychologiczne – usługi świadczone przez psychologa służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodu psychologa, polegające w szczególności na:
- konsultacji psychologicznej – od jednego do kilku spotkań, które prowadzą do określenia charakteru zgłaszanego problemu oraz wskazania możliwości jego rozwiązania
- poradnictwu psychologicznym – udzielanie wskazówek dotyczących sposobów rozwiązania danego problemu lub udzielania interwencji w zakresie radzenia sobie z aktualnymi trudnościami;
- coachingu z elementami psychologii – forma pomocy, która w aktywny sposób korzysta z naukowej wiedzy psychologicznej, szczególnie zagadnień dotyczących motywacji, technik uczenia się i skuteczniejszego rozwiązywania problemów, aby pomagać ludziom w rozwijaniu umiejętności i wprowadzaniu zmian. Dotyczy sfer naszego życia potocznie kojarzonych z psychologią: emocji i nastroju, budowania relacji z innymi, samowiedzy i samooceny. Jest procesem pomagania człowiekowi w każdym obszarze jego życia, zawodowym i osobistym;
- poradnictwu seksuologicznym – forma pomocy adresowana do osób, których trudności dotyczą szeroko pojętej sfery seksualności. Celem jest rozwijanie i polepszanie relacji oraz funkcjonowania seksualnego;
- opiniowaniu i diagnozie psychologicznej – służy określeniu cech i możliwości psychologicznych z wykorzystaniem specjalistycznych narzędzi diagnostycznych (np. testów inteligencji, osobowości itp.), jest ona również niezbędna w opisie rodzaju i nasilania zaburzeń, w prognostyce możliwych zmian, w planowaniu oddziaływań w ramach kompleksowego leczenia i rehabilitacji oraz w określaniu predyspozycji zawodowych, przy wytyczaniu ścieżek kariery;
- terapii / rehabilitacji psychologicznej – seria sesji przeznaczonych dla osób, które z różnych przyczyn przeżywają aktualnie problemy poznawcze i emocjonalne. Jest to praca indywidualna lub grupowa z psychologiem, mająca pomóc w rozpoznaniu i szukaniu możliwych rozwiązań tych problemów oraz służąca poznaniu siebie i rozwijaniu własnej osobowości lub rehabilitacji niepełnosprawnych funkcji, w celu poprawy samopoczucia i jakości własnego życia;
- wsparciu psychologicznym – oddziaływanie mające na celu udzielenie doraźnej pomocy psychologicznej osobie, która znalazła się w trudnej sytuacji życiowej;
- psychoedukacji – polega na wspieraniu klienta i jego rodziny poprzez dostarczanie informacji na temat zaburzeń i sposobów ich leczenia;
- treningach i warsztatach psychologicznych, – mają na celu rozwijanie osobowości oraz zdobycie nowych umiejętności psychospołecznych;
lub innych, realizowanych w oparciu o wiedzę i doświadczenie specjalisty
Usługi psychologiczne świadczone przez Fundację Pandora są odpłatne, są świadczone drogą elektroniczną.
Postanowienia ogólne dotyczące korzystania z usług psychologicznych
1. Warunkiem korzystania z usług psychologicznych jest akceptacja niniejszego regulaminu i polityki prywatności oraz wyrażenie zgody przez Klienta na przetwarzanie przez Fundację jego danych osobowych szczególnej kategorii tzw. danych wrażliwych;
2. Z usług psychologicznych mogą korzystać osoby posiadające pełną zdolność do czynności prawnych oraz osoby, które nie ukończyły 15 rok życia
3. W przypadku wykupienia usługi dla osoby, która ukończyła 15 rok życia, ale nie ukończyła 18 lat, rodzice oraz małoletni są zobowiązani do zapoznania się ze Standardami Ochrony Małoletnich Fundacji Pandora w wersji pełnej i wersji skróconej.
4. W przypadku osób nie mających pełnej zdolności do czynności prawnych wymagana jest zgoda pisemna zgoda rodziców/opiekunów prawnych tych osób. W przypadku dziecka, które ukończyło 16 rok życia, ale nie ukończyło 18 roku życia, wymagana jest zgoda pisemna zgoda jego rodziców/opiekunów prawnych oraz pisemna zgoda tego dziecka;
5. Formularz zgody należy wydrukować, wypełnić i przed terminem wizyty wysłać mailem (skan/zdjęcie) na adres mailowy wybranego Psychologa (podany jest przy kalendarzu rezerwowania wizyty). Zgoda powinna być dostarczona najpóźniej na dzień przed terminem wizyty. W przypadku wizyty w gabinecie wypełniony formularz zgody można dostarczyć psychologowi do gabinetu w dniu wizyty dziecka. Formularz zgody do pobrania znajduje się w załączniku nr 2 do regulaminu). W przypadku braku takiej zgody usługa psychologiczna nie będzie przeprowadzona, a opłata za wizytę nie podlega zwrotowi;
6. Decyzja o przygotowaniu opinii dla Sądu w sprawach o opiekę nad dzieckiem należy do psychologa;
7. Psycholog rodzicowi/opiekunowi prawnemu może udostępnić tylko dokumentację jawną. Czyli psycholog może wydać rodzicom/opiekunom prawnym tylko ogólne opinie, informacje dot. konsultacji/terapii/psychoterapii itp. dziecka. Materiały „wytworzone” przez dziecko, jak również testy psychologiczne nie podlegają udostępnieniu. Stanowią one tzw. dokumentację niejawną (poufną). Testy diagnostyczne są objęte ochroną poufności narzędzi diagnostycznych stosowanych przez specjalistów;
8. W celu korzystania z usług psychologicznych należy umówić się na sesję na stronie https://fundacjapandora.pl/umow-wizyte/ i opłacić wizytę. Po zapisaniu się na pierwszą wizytę, automatycznie tworzone jest Konto Pacjenta, które należy aktywować poprzez link wysłany na podany przez Pacjenta adres e-mail. Po aktywacji konta, pacjent zyskuje dostęp do Panelu Pacjenta za pośrednictwem którego może zamawiać usługi psychologiczne i dokonywać płatności za pośrednictwem operatora, z usług którego korzysta Fundacja. Dane podane w czasie rejestracji i rezerwacji wizyty są przechowywane w bazach danych Fundacji przez czas nieokreślony lub do czasu złożenia żądania ich usunięcia;
9. Klient może również dokonać płatności przelewem tradycyjnym na rachunek bankowy Fundacji: 16160014621888891570000001
IBAN: PL 16160014621888891570000001
dodając w tytule rodzaj usługi psychologicznej, za którą dokonywana jest opłata, nazwisko psychologa oraz datę/daty opłacanej wizyty/wizyt;
10. W sytuacjach zagrażających życiu lub zdrowiu (myśli samobójcze, samookaleczenia, stany kryzysowe) NIE PROWADZIMY KONSULTACJI I TERAPII oraz zalecamy jak najszybszy kontakt osobisty z najbliższą placówką medyczną;
11. Psychologa obowiązuje tajemnica zawodowa;
12. Jeżeli za porozumieniem stron wizyta zostanie nagrana, to każdy z posiadaczy nagrania jest odpowiedzialny za jego bezpieczeństwo;
13. W pokoju, w którym odbywa się wizyta, zarówno w pokoju Psychologa, jak i w pokoju klienta nie może być osób trzecich. Udział osób trzecich dopuszczalny jest w uzasadnionych przypadkach po wcześniejszym uzgodnieniu tego przez Klienta i Psychologa;
14. Psycholog zastrzega sobie możliwość superwizowania sesji terapeutycznej ujawniając ich treść swojemu superwizorowi w sposób uniemożliwiający identyfikację Klienta;
15. Spotkania odbywają się raz w tygodniu, w określonym dniu i godzinie, chyba że Psycholog ustali z Klientem inaczej;
16. Spotkanie z psychologiem trwa 50 minut, zaczyna się i kończy punktualnie. W razie spóźnienia, nie przedłuża się czasu spotkania;
17. W razie spóźnienia się Klienta na umówioną wizytę powyżej 15 minut wizyta przepada a jej opłata nie podlega zwrotowi;
18. Fundacja zastrzega, że nie ma możliwości rezerwacji pierwszej wizyty bez jej jednoczesnego opłacenia. Płatność jest warunkiem koniecznym skutecznego zarezerwowania wizyty. Kolejne zarezerwowane wizyty należy wykupić na co najmniej 48 godzin przed wybranym terminem;
19. Umówioną wizytę można przełożyć na inny termin nie później, niż na 2 dni robocze przed planowanym spotkaniem poprzez zalogowanie się do swojego Panelu Pacjenta i wybranie nowego terminu. W razie problemów technicznych należy skontaktować się z sekretariatem telefonicznie pod nr (+48) 726348115 lub e-mailowo na adres: sekretariat@fundacjapandora.pl. Sekretariat pracuje w godzinach (pon., śr., pt. 13:00-16:00). Opłata za wizytę przełożoną jest zaliczana na poczet kolejnej. Wizyty przełożone później niż to określono w pkt 22 regulaminu podlegają pełnej opłacie. W sytuacji kiedy nie ma możliwości przełożenia wizyty na inny termin, Klientowi przysługuje zwrot opłaty za tę wizytę; UWAGA! Jeśli klient chce przełożyć wizytę poniedziałkową, może to zrobić przez sekretariat w godzinach jego pracy najpóźniej w piątek, a w sobotę możliwe jest to wyłącznie poprzez Panel Pacjenta, ponieważ sekretariat nie pracuje w weekendy. Sesje nie odwołane zgodnie z tymi zasadami nie podlegają zwrotowi opłaty, ponieważ Fundacja nie ma innej możliwości uzyskania informacji o odwołaniu przez Państwa sesji na 2 dni przed jej terminem.
20. Każdy zwrot opłaty za wizytę/wizyty jest dokonywany po uprzednim poinformowaniu sekretariatu telefonicznie lub mailowo i dostarczeniu przez Klienta potwierdzenia płatności na adres: sekretariat@fundacjapandora.pl z informacją o dacie wizyty, za którą ma być dokonany zwrot oraz z podaniem nazwiska psychologa;
21. Wizyty umówione za zgodą psychologa poza godzinami jego pracy podlegają podwójnej opłacie;
22. W razie nieobecności klienta na umówionej wizycie opłata nie podlega zwrotowi;
23. Rezygnacja z wizyty/wizyt bez przekładania jej terminu – Klient może odstąpić od umowy na maksymalnie 2 dni przed umówionym terminem. W tym celu należy zalogować się na swoje konto w Portalu Pacjenta i wybrać opcję odwołania sesji. W celu otrzymania zwrotu wpłaty należy przesłać na adres sekretariat@fundacjapandora.pl e-mail zawierający datę wizyty, nazwisko psychologa, numer konta oraz załączyć potwierdzenie płatności. Opłata zostanie wówczas zwrócona w ciągu 14 dni roboczych od dnia otrzymania przez Fundację informacji o odstąpieniu od umowy i potwierdzenia płatności. W przypadku odstąpienia od umowy w okresie krótszym niż określony w wyżej, Klientowi nie przysługuje zwrot opłaty;
24. Psycholog może w każdej chwili odwołać wizytę. W przypadku odwołania wizyty przez Psychologa wyznacza on Klientowi spotkanie w najbliższym dogodnym dla Klienta czasie. Wówczas opłata za wizytę zostaje zaliczona na poczet kolejnej lub zostanie zwrócona jeśli nie akceptuje on żadnego wyznaczonego mu terminu;
25. W przypadku podejrzenia zagrożenia życia Klienta Psycholog może odstąpić od zasady zachowania poufności w celu ochrony życia i zdrowia Klienta i zawiadomić odpowiednie służby np. dzwoniąc na nr 112 .Ponadto, w zależności od oceny stanu psychicznego Klienta, Psycholog może podjąć decyzję o konieczności konsultacji psychiatrycznej;
26. Psycholog ma prawo w każdej chwili odmówić Klientowi świadczenia swoich usług, jeśli uzna, że nie czuje się kompetentny do ich kontynuowania. W takiej sytuacji na psychologu spoczywa powinność wskazania Klientowi specjalisty właściwego do udzielania mu dalszej pomocy. W takim przypadku Klientowi przysługuje zwrot opłaty za wizyty przyszłe i jednocześnie opłacone u tego psychologa, pod warunkiem dostarczenia przez Klienta dowodu płatności za te wizyty na adres mailowy: sekretariat@fundacjapandora.pl z informacją o rezygnacji z dalszych usług danego psychologa i wskazaniem daty tych wizyt/wizyty, za które ma być zwrócona opłata. Opłata za wizyty już odbyte u tego psychologa nie podlega zwrotowi;
27. Fundacja zastrzega sobie prawo do odmowy świadczenia usług psychologicznych osobom, które:
- łamią postanowienia niniejszego regulaminu, przepisy prawa lub działają w sposób szkodliwy dla Psychologa lub dla Fundacji;
- atakują słownie lub fizycznie Psychologa;
- nie stawiają się w umówionych terminach bez poinformowania Psychologa lub nagminnie odwołują umówione spotkania;
- nie uiszczają terminowo opłat za wizyty;
- są czynnie uzależnione od substancji psychoaktywnych, w szczególności jeżeli stawiają się na wizyty w stanie nietrzeźwym;
- zmagają się z problemami, które wymagają pomocy innej lub w innej formie niż oferowana przez Fundację;
Odmowa współpracy oznacza zablokowanie konta użytkownika. Płatność dokonana przez klienta za wizyty już odbyte nie będzie w takim przypadku zwracana. Za wizyty nieodbyte jeszcze, ale zapłacone, Klient otrzyma zwrot pieniędzy w ciągu 14 dni od dnia zablokowania jego konta;
28. Fundacja zachowuje prawo zmiany cennika świadczonych usług psychologicznych Zmiany cennika nie dotyczą wizyt już opłaconych przed jego zmianą;
29. Fundacja ma prawo zmiany niniejszego regulaminu. Zmiany takie nie mają wpływu na treść umowy zawartej przed opublikowaniem tych zmian na stronie Fundacji;
30. Fundacja nie ponosi odpowiedzialności za przebieg wizyty i nie gwarantuje skuteczności jej wyników. Klient ma świadomość, że skuteczność wizyt zależy zarówno od psychologa, jak i od wkładu pracy samego Klienta;
31. Z uwagi na publiczny charakter sieci Internet Klient jest świadomy ryzyka, jakie związane jest z korzystaniem z usług psychologicznych online;
32. Fundacja nie ponosi odpowiedzialności za przerwy w świadczeniu usług lub brak możliwości dostępu do usług wynikających z:
- problemów technicznych niezależnych od Fundacji, leżących po stronie dostawców internetowych;
- błędnej rejestracji Klienta, lub innych przyczyn niezależnych od Fundacji;
33. Fundacja ma prawo do zawieszenia funkcjonowania serwisu w przypadku bieżącej obsługi i konserwacji serwisu, oprogramowania i urządzeń technicznych z nim związanych;
34. W przypadku problemów z połączeniem internetowym, na początku wizyty Psycholog ustala z Klientem co robić jeśli takie trudności się pojawią. W przypadku zerwania połączenia Psycholog może oddzwonić do Klienta lub skontaktować się drogą mailową w późniejszym terminie;
35. Z uwagi na zagrożenie każdego użytkownika sieci Internet możliwością zainfekowania systemu teleinformatycznego szkodliwym oprogramowaniem zalecane jest, aby Klient korzystał ze stale aktualizowanego oprogramowania antywirusowego oraz stale aktualizowanej przeglądarki internetowej;
36. Fundacja zastrzega sobie możliwość kontaktu z Klientem za pośrednictwem telefonu lub innych kanałów kontaktowych podanych przez Klienta w trakcie rejestracji lub uaktualnienia jego profilu;
37. Klient może kontaktować się z Fundacją we wszystkich sprawach za pośrednictwem adresu elektronicznego: sekretariat@fundacjapandoa.pl;
38. Wszelkie reklamacje należy zgłaszać w formie pisemnej i przesyłać na adres mailowy Fundacji: sekretariat@fundacjapandora.pl w ciągu 14 dni od dnia wykonania usługi lub dnia, w którym miała być wykonana. Reklamacja wniesiona po upływie tego terminu nie będzie rozpatrzona. Reklamacja powinna zawierać :
- imię i nazwisko klienta, jego adres zamieszkania , numer telefonu oraz adres e-mail podane w czasie rejestracji konta;
- imię i nazwisko terapeuty oraz datę i godzinę usługi której reklamacja dotyczy
- przedstawienie problemu będącego przyczyną reklamacji;
39. Odpowiedź na reklamację zostanie wysłana do Klienta za pomocą wiadomości e-mail wysłanej na adres podany w formularzu rejestracyjnym w ciągu 14 dni od daty otrzymania reklamacji przez Fundację;
40. W przypadku nieuwzględnienia reklamacji Klient ma możliwość dochodzenia swoich roszczeń na drodze sądowej;
41. W przypadku zaistnienia jakiegokolwiek sporu dotyczącego zawartej pomiędzy nimi umowy, Klient i Fundacja podejmą działania zmierzające do jego polubownego rozwiązania. W przypadku , gdy polubowne załatwienie sporu okaże się niemożliwe, wówczas Klient może dochodzić swoich roszczeń na drodze sądowej przed sądem właściwym dla miejsca siedziby Fundacji;
42. Wszelkie pytania i wątpliwości należy kierować pod adres e-mail Fundacji : sekretariat@fundacjapandora.pl lub telefonicznie : (+ 48) 726 348 115;
43. Niniejszy regulamin stanowi wzorzec umowy, która zostaje zawarta pomiędzy Fundacją Pandora a Klientem. Do zawarcia umowy o świadczenie usługi psychologicznej przez Fundację Pandora dochodzi przez zamówienie usługi i dokonanie płatności.
ZAŁĄCZNIK 1: WZÓR ODSTĄPIENIA OD UMOWY
ZAŁĄCZNIK 2: ZGODA OPIEKUNA
Standardy ochrony małoletnich dzieci i młodzieży
(Standardy Ochrony Małoletnich)
Fundacji Pandora – wersja skrócona
Część wstępna
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Fundacji Pandora w Pabianicach jest działanie dla Waszego dobra i w waszym najlepszym interesie. Celem polityki „Standardów Ochrony Małoletnich” jest zapewnienie Wam sprzyjających warunków do uzyskania niezbędnej pomocy i wsparcia psychologicznego, zgodnie z Waszymi indywidualnymi potrzebami w atmosferze życzliwości, szacunku, akceptacji i bezpieczeństwa
Objaśnienie terminów
- Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
- Przez krzywdzenie dziecka powinniście rozumieć zamierzone lub niezamierzone działanie osoby dorosłej lub innego dziecka, które ujemnie wpływa na Wasz rozwój fizyczny lub psychiczny.
Wszyscy pracownicy Fundacji Pandora w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na to, kiedy dzieje Ci się krzywda.
Dorośli powinni traktować Cię z szacunkiem oraz uwzględniać Twoją godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie.
- Działania podejmowane wobec Ciebie powinny być adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe.
- Nikt nie może Ciebie zawstydzać, upokarzać, lekceważyć ani obrażać
- Nikomu nie wolno używać wobec Ciebie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynić obraźliwych uwag, kierować wypowiedzi dotyczących Twojej atrakcyjności seksualnej.
- Nikomu nie wolno proponować Ci alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w Twojej obecności.
- Jeśli czujesz się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów swojego psychologa, możesz mu o tym powiedzieć i możesz oczekiwać z jego strony odpowiedniej reakcji. Możesz także swojemu psychologowi zgłosić każde zachowanie swojego rodzica.
- Psycholog nie może zapraszać Ciebie do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z Toba poza godzinami pracy.
- Właściwą formą komunikacji psychologa z Tobą lub Twoimi rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail i telefon służbowy psychologa).
Pamiętaj, jeżeli Twój psycholog krzywdzi Cię w jakikolwiek sposób, zgłoś to od razu do p. Anny Krawiec – Prezesa Fundacji Pandora (osoby odpowiedzialnej za Politykę ochrony małoletnich): kontakt@fundacjapandora.pl
Te telefony mogą Ci się przydać
- ogólnopolski numer alarmowy: 911
- Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży: 116111
- Całodobowa infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców: 800080222
- Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji: 225949100
- Telefoniczna Pierwsza Pomoc Psychologiczna: 224259848
- niebieska linia dla każdego w kryzysie emocjonalnym: 116123
- anonimowa policyjna linia specjalna: 800-120-148
- telefon zaufania młodych do 25 r. Życia: 22 484-88- 04
Standardy ochrony małoletnich
Fundacja Pandora działa na rzecz ochrony i promocji zdrowia, zwłaszcza zdrowia psychicznego. Swoją misję realizuje udzielając wszelkiego rodzaju wsparcia psychologicznego wyłącznie w trybie zdalnym (online) młodzieży powyżej 15 roku życia.
Akty prawne na podstawie, których oparte są Standardy Ochrony Małoletnich:
Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle
seksualnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.);
1) Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz
niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606);
2) Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz.1249);
3) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (t. j. Dz. U z 2022 r. poz. 1138 ze zm.);
4) Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1089 r. (t. j. Dz. U. z 1991 Nr 120 poz. 526 ze zm
- PODSTAWOWE TERMINY:
Pracownikiem Fundacji jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia, wolontariusze, praktykanci i osoby odbywające staż. - Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
- Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
- Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka.
- Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu
karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika fundacji, lub
zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie. - Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
- Służbowy adres e-mail – adres poczty elektronicznej założony na serwerze Fundacji
- Osobą odpowiedzialną za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem jest wyznaczona przez Zarząd fundacji osoba
Standard I
POLITYKA
- Polityka dotyczy wszystkich pracowników którzy pracują z małoletnimi
- Polityka dotyczy wszelkiego wsparcia psychologicznego, zwłaszcza konsultacji i terapii psychologicznych udzielanych małoletnim wyłącznie w trybie online.
- Polityka ochrony dzieci jasno i kompleksowo określa
- zasady bezpiecznej rekrutacji personelu;
- procedury reagowania na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia
- zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko
- zasady ochrony danych osobowych małoletniego
- Polityka jest opublikowana na stronie internetowej Fundacji Pandora i promowana wśród pracującego z małoletnimi personelu, rodziców i dzieci
Standard II
PERSONEL:
- Pracownikiem fundacji pracującym z małoletnimi są wyłącznie psycholodzy.
- Pracownicy fundacji pracujący z małoletnimi znają zasady bezpiecznych relacji z dziećmi,wskazujące, jakie zachowania są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z dzieckiem.
- Pracownicy fundacji pracujący z małoletnimi posiadają wiedzę i w ramach wykonywania swoich obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
- Fundacja zapewnia swoim pracownikom pracującym z małoletnimi podstawową wiedzę w zakresie standardów ochrony małoletnich
Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników:
- Rekrutacja pracowników pracujących z małoletnimi odbywa się zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Zarząd Fundacji dba o to, by osoby przez niego zatrudnione do pracy z dziećmi posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz były dla nich bezpieczne. Zarząd fundacji może żądać danych (w tym dokumentów) dotyczących:
a) wykształcenia,
b) kwalifikacji zawodowych,
c) przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki. - Zarząd Fundacji przed zatrudnieniem kandydata/kandydatki do pracy z dziećmi uzyskuje jego/jej dane osobowe, w tym dane potrzebne do sprawdzenia danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – Rejestr z dostępem ograniczonym oraz w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.
- Rejestr dostępny jest na stronie: rps.ms.gov.pl.
- By móc uzyskać informacje z rejestru z dostępem ograniczonym, konieczne jest uprzednie założenie profilu Fundacji. Aby sprawdzić osobę w Rejestrze, Zarząd Fundacji potrzebuje następujących danych kandydata/kandydatki: a) imię i nazwisko, b) data urodzenia, c) PESEL, d) nazwisko rodowe, e) imię ojca, f) imię matki
- Wydruk z Rejestru przechowuje się w dokumentacji pracownika
Ponadto, personel Fundacji pracujący z dziećmi jest zobowiązany do przedłożenia informacji z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600)lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego. Następnie co dwa lata każda osoba z personelu fundacji pracująca z małoletnimi zobowiązana jest do złożenia Oświadczenia o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony małoletnich (Załącznik nr 1). - Osoby z personelu Fundacji posiadające obywatelstwo inne niż polskie pracujące z dziećmi, powinny przedłożyć analogiczną do w/w informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z małoletnimi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów
Osoby z personelu Fundacji posiadające obywatelstwo inne niż polskie pracujące z małoletnimi zobowiązane są do złożenia oświadczenia o państwie/państwach zamieszkiwania (pobyt powyżej trzech miesięcy) w ciągu ostatnich 20 lat, pod rygorem odpowiedzialności karnej oraz przedłożenia z każdego z państw wskazanych w w/w oświadczeniu informacji o niekaralności. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, osoba składa pod rygorem odpowiedzialności karnej Oświadczenie o niekaralności w okresie zamieszkiwania/pobytu za granicą (Załącznik nr 2). - W przypadku braku możliwości uzyskania informacji z KRK osoba z personelu Fundacji jest zobowiązana do złożenia pod rygorem odpowiedzialności karnej Oświadczenia o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony małoletnich (Załącznik nr 3).
- Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: „Jestem świadomy/-a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”
Zasady bezpiecznych relacji personelu Fundacji z dziećmi, wskazujące, jakie zachowania są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z dzieckiem:
Każdy pracownik Fundacji pracujący z małoletnimi jest zobowiązany do utrzymywania w ramach swoich obowiązków profesjonalnej relacji z dziećmi w i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Każdy pracownik zobowiązany jest działać w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji swojego zachowania.
Zachowania pozytywne
Pracownik fundacji w komunikacji z małoletnim obowiązany jest:
- zachować cierpliwości
- Słuchać uważnie małoletniego i udzielaj mu odpowiedzi adekwatnych do wieku i sytuacji
- Zapewnić małoletniego, że jeżeli czuje się niekomfortowo z jakimś zachowaniem, sytuacją czy słowami może o tym powiedzieć pracownikowi i może oczekiwać reakcji / pomocy.
- Traktować małoletniego z szacunkiem (bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność / niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd).
- Szanować prawo małoletniego do prywatności, a jeżeli musi odstąpić od tej zasady wyjaśnić mu to.
- Podejmując decyzje dotyczące małoletniego poinformować go o tym i starać się brać pod uwagę jego oczekiwania.
- Zawsze być przygotowanym na wyjaśnienie swoich działań wobec małoletnich.
- Zachować szczególną ostrożność wobec małoletnich który doświadczyli nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach powinieneś reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc małoletniemu zrozumieć znaczenie osobistych granic.
zachowania negatywne
- Nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać małoletniego, ani na niego krzyczeć
- Nie wolno nawiązywać z małoletnim jakichkolwiek relacji intymnych lub seksualnych
(seksualne żarty, komentarze, gesty, udostępnianie treści erotycznych lub pornograficznych, bez względu na formę). - Nie wolno zapraszać małoletnich do swojego prywatnego domu / mieszkania ani
spotykać się z nimi poza godzinami pracy. Jeśli zachodzi konieczność spotkania z małoletnimi poza godzinami pracy. - Nie wolno zachęcać nieletniego do spożywania alkoholu, wyrobów tytoniowych, nielegalnych substancji, jak również używania ich w obecności małoletnich,
- Nie wolno wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka
- Nie wolno kontaktować się z małoletnimi przez prywatne kanały komunikacji i media
(prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych). Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z małoletnimi i ich rodzicami poza godzinami pracy są kanały służbowe (służbowy e-mail danego pracownika – pracującego z małoletnim ) - Jeżeli pracownik utrzymuje relacje towarzyskie lub rodzinne z rodzicami małoletniego (jeśli małoletni i rodzice są osobami bliskimi wobec pracownika) ma obowiązek zachować poufność wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów.
- W sytuacji zainicjowania przez małoletniego prywatnej rozmowy za pośrednictwem
mediów społecznościowych nie wolno pracownikowi kontynuować rozmowy. Powinien on polecić małoletniemu zgłoszenie się do siebie za pośrednictwem służbowych kanałów komunikacji w godzinach pracy pracownika. Zasada ta nie dotyczy sytuacji zagrożenia życia i/lub zdrowia małoletniego. W w/w sytuacji pracownik może kontynuować rozmowę. Jednocześnie ma on obowiązek niezwłocznego powiadomienia Zarząd fundacji o fakcie kontaktu z małoletnim oraz jego okolicznościach i przebiegu w formie pisemnej lub elektronicznej notatki służbowej - Pracownik musi być zawsze przygotowany na wyjaśnienie swoich działań.
Standard III
PROCEDURY:
Zasady interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez rodzica lub opiekuna:
- W przypadku podjęcia przez pracownika Fundacji podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone w rodzinie lub jest świadkiem przemocy w rodzinie, niezwłocznie należy poinformować osobę odpowiedzialną za politykę ochrony małoletnich.
- Zgłaszający pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej, zawierającej dane dziecka, wskazanie źródła informacji o podejrzeniu krzywdzenia dziecka, uzyskanych informacjach lub/i zaobserwowanych symptomach.
- 2.1. Sporządzoną notatkę pracownik przekazuje osobie odpowiedzialnej za politykę ochrony małoletnich
- 2.2. Oryginał notatki przechowywany jest w biurze Fundacji..
- Osoba odpowiedzialna za politykę ochrony małoletnich informuje rodziców/opiekunów o obowiązku Fundacji zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji, w zależności od rodzaju sprawy
- Osoba odpowiedzialna za politykę ochrony małoletnich składa zawiadomienie o podejrzeniu krzywdzenia do odpowiednich instytucji w zależności od rodzaju zgłaszanej sprawy:
- do prokuratury lub policji w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka (dziecko doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie (Uwaga! Przemoc z uszczerbkiem na zdrowiu oznacza spowodowanie choroby lub uszkodzenia ciała, np. złamanie, zasinienie, wybicie zęba, zranienie, a także m.in. pozbawienie wzroku, słuchu, mowy, wywołanie innego ciężkiego kalectwa, trwałej choroby psychicznej, zniekształcenia ciała itp.):
- do Sądu Rejonowego, Wydziału Rodzinnego i Nieletnich w przypadku niewłaściwego wykonywania władzy rodzicielskiej, braku porozumienia między rodzicami w kwestiach
dotyczących dziecka lub zagrożenia dziecka demoralizacją - do właściwego ośrodka pomocy społecznej o potrzebie pomocy rodzinie, gdy niespełnianie potrzeb wynika z sytuacji ubóstwa,
- do ośrodka pomocy społecznej i policji o konieczności wszczęcia procedury Niebieskiej Karty w sytuacji stosowania przemocy i zaniedbania
- Dalsze postępowanie w sprawie leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie
poprzedzającym. Przebieg interwencji w sprawie zostaje odnotowany w karcie interwencji (załącznik nr 4) przez osobę odpowiedzialną za politykę ochrony małoletnich, która jest przechowywana w biurze Fundacji. - W przypadku podejrzenia zagrożenia dobra dziecka (zaniedbanie fizyczne/psychiczne, konflikty okołorozwodowe zagrażające dobru dziecka) procedury postępowania są takie same, jak w punktach 1 – 5.
- W przypadku niepowodzenia działań (np.: brak kontaktu i współpracy z rodzicami/opiekunami, zerwanie kontaktu, nieprzestrzeganie ustaleń) osoba odpowiedzialna za politykę ochrony małoletnich składa wniosek do Sądu Rodzinnego i Opiekuńczego o wgląd w sytuację dziecka/rodziny (art. 572 KPC).
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka przez pracownika Fundacji
- Ktokolwiek uzyska informację o negatywnym zachowania pracownika Fundacji względem dziecka (np. ośmieszanie, dyskryminowanie, mobbing, nierówne traktowanie itp.) powinien niezwłocznie poinformować osobę odpowiedzialną za politykę ochrony małoletnich
- Zarząd fundacji podejmuje wówczas decyzję o całkowitym odsunięciu osoby podejrzanej od pracy z małoletnimi do chwili wyjaśnienia sytuacji oraz powiadamia o podejrzeniach i zaistniałej sytuacji innych pracodawców podejrzanej osoby (jeżeli Zarząd fundacji posiada wiedzę, iż w innych miejscach podejrzany również pracuje z małoletnimi).
- W sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego w formie innej niż popełnienie przestępstwa (np. krzyk, poniżanie, wyśmiewanie) przez osobę z personelu fundacji pracującą z małoletnimi, Zarząd fundacji powinien zbadać wszystkie okoliczności sprawy oraz wysłuchać osobę podejrzaną, krzywdzonego małoletniego oraz innych świadków zdarzenia , jeżeli są tacy.
- W sytuacji znacznego naruszenia dobra małoletniego Zarząd fundacji rozwiązuje wszelkie stosunki prawne z osobą, która dopuściła się naruszenia. Jednocześnie powiadamiana jest Policja lub Prokuratura o zaistniałym incydencie. (art. 304 KPK)
- W pozostałych przypadkach Zarząd fundacji może podjąć inne działania mające na celu zapobieżenie powtórnemu wystąpieniu sytuacji oraz zmianę lub eliminację niepożądanych zachowań ze strony dorosłego (np. rozmowę dyscyplinującą, naganę, upomnienie, szkolenie z zakresu komunikacji),
- Przebieg interwencji zostaje odnotowany w karcie interwencji przez osobę odpowiedzialną za politykę ochrony małoletnich, która jest przechowywana w biurze Fundacji.
Ochrona danych osobowych i danych wrażliwych oraz wizerunku dzieci w organizacji:
- Wizerunek dziecka nie jest w jakikolwiek sposób utrwalany przez fundację.
- Dane osobowe małoletnich przetwarzane są w obrębie Fundacji i udostępniane są wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów w zakresie niezbędnym do realizacji określonych celów.
- Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych i danych wrażliwych są zawarte w Polityce ochrony danych osobowych Fundacji Pandora oraz w klauzuli informacyjnej RODO.
- Osoby z personelu fundacji są zobowiązane do zachowania poufności danych osobowych i danych wrażliwych małoletnich oraz sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem. Świadome naruszenie tego obowiązku skutkuje natychmiastowym rozwiązaniem stosunków prawnych z osobą która się tego dopuści.
- Dostęp do danych wrażliwych – przysługuje wyłącznie osobom z personelu Fundacji świadczącym usługi psychologiczne dla małoletnich,
- Każda osoba dołączająca do personelu fundacji jest obligatoryjnie zapoznawany z Polityką ochrony danych osobowych Fundacji Pandora.
Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych
- Organizacja nie zapewnia dzieciom dostęp do internetu.
- Z uwagi na to, że wszystkie spotkania dziecka z psychologiem odbywają się online, fundacja dba, aby sieć internetowa organizacji była zabezpieczona instalując i aktualizując odpowiednie oprogramowanie.
Standard IV
WDRAŻANIE I MONITORING:
- Fundacja Pandora udostępnia opracowane Standardy ochrony małoletnich ( wersja skrócona i wersja pełna – zawierająca cały zakres informacji).
- Wersja skrócona i pełna dostępne są na stronie internetowej Fundacji. Wgląd w wersję pełną mają wszyscy pracownicy placówki, rodzice, zewnętrzne podmioty uprawnione do kontroli.
- Fundacja monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi
zasadami i procedurami ochrony małoletnich. - Standardy podlegają monitorowaniu i modyfikowaniu podczas bieżącej pracy (wg potrzeb placówki), ale nie rzadziej niż co 2 lata.
- Weryfikację przeprowadza Zarząd Fundacji, który ustala:
- a. sposoby weryfikacji (np. badania ankietowe, wywiad, rozmowy, uwzględnione wnioski z monitorowania);
- b. terminy jej przeprowadzenia, we współpracy z pracownikami, a także innymi osobami, instytucjami (wg potrzeb);
- Wnioski z przeprowadzonej weryfikacji stanowią wytyczne do podniesienia jakości procedur i działań
- Zarząd Fundacji wyznacza Annę Krawiec jako osobę odpowiedzialną za Politykę ochrony dzieci w Fundacji Pandora
- Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki i prowadzenie rejestru zgłoszeń naruszenia Polityki (załącznik nr 5) oraz za proponowanie zmian w Polityce.
- Osoba, o której mowa w pkt. 7, przeprowadza wśród pracowników placówki, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki (Załącznik nr 6)
- W ankiecie pracownicy placówki mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki w Fundacji
- Osoba, o której mowa w pkt. 8 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników placówki ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje do wiadomości Zarządowi Fundacji
- Zarząd Fundacji wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom Fundacji pracującym z dziećmi, dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie Polityki.
Przepisy końcowe
- Polityka wchodzi w życie z dniem jej wprowadzenia
- Wprowadzenie Polityki następuje poprzez uchwałę Zarządu oraz ogłoszenie (odczytanie
i wyjaśnienie) na wspólnym zebraniu wszystkich pracowników, współpracowników i członków Fundacji pracujących z małoletnimi oraz poprzez umieszczenie w dostępnym dla pracowników miejscu i na stronie internetowej Fundacji. - Wszystkie wymienione w pkt 2. osoby powinny podpisać oświadczenie o zapoznaniu się z niniejszym dokumentem (załącznik nr 7) i dostarczyć je Prezesowi Fundacji. Oświadczenie to jest przechowywane w siedzibie fundacji.
ZAŁĄCZNIKI STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH:
Załącznik nr 2 – Oświadczenie o niekaralności w okresie zamieszkiwania/pobytu za granicą
Załącznik nr 3 – Karta interwencji
Załącznik nr 5 – Rejestr zgłoszeń naruszenia Polityki
Załącznik nr 7 – Wykaz służbowych kanałów komunikacyjnych z osobami z personelu Fundacji